Detox bröd

Jag håller på att rensa kroppen från orenheter. Då himla skönt, men känner verkligen hur mycket piggare och lättare man blir. Jag har detoxat i två veckor nu. I mitt fall innebär det att utesluta socker, kaffe, bröd, pasta, kött och alkohol.
Istället äter jag massa nyttigheter som broccoli, sparris, råris supergoda smothies etc. Jag tycker det går riktig bra. Dock är det lite svårt när man är bort bjuden MEN då unnar jag mig. Min tanke är att det ska fungera långsiktigt och då är det helt ok att "synda" lite i bland:)

Ikväll bakar jag ett Detox bröd. Ska bli spännande att smaka när det är klart. Här kommer receptet.

Detoxbröd
Ett fiberrikt bröd med utrensande effekt.

Ett stort bröd

1 msk fiberhusk (pulveriserat psyliumfröskal)
1 dl vatten
1 1/2 dl krossade linfrön
2 dl solroskärnor
2 1/2 dl kokosflingor
200 g mandlar, grovt hackade
4 ägg
4 msk olivolja
1 msk mald kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk havssalt
Sätt ugnen på 160 °C. Blanda ner fiberhusken i vatten och låt svälla i 5 minuter. Blanda linfrön, solroskärnor, kokos och mandlar med en mixerstav så de finfördelas. Blanda sedan samman alla ingredienser till en deg som knådas lätt och formas till ett runt bröd på en bakplåt. Lät det bli ca 3-4 cm högt så att det blir genomgräddat. Låt stå i ugnen i 60 minuter eller längre, beroende på hur sprött du vill ha brödet. Skär i skivor och njut brödet varmt med smör på.
Källa: 'Sannas matbok - för den självläkande mäniskan', Sanna Ehdin.

Återkommer med vidare info om dess smak!:)

Kärlek

Kommentera inlägget här: